Voľba profesijnej orientácie

Voľba profesijnej orientácie zahŕňa plánovanie životných krokov, stanovovanie si alternatívnych životných  cieľov, efektívne dosahovanie zvolených cieľov a vyrovnávanie sa s osobným neúspechom.

Žiaci sa majú naučiť poznávať a realisticky hodnotiť svoje silné a slabé stránky, prednosti a osobné predpoklady, poznávať možnosti a obmedzenia vo vzťahu k vybraným povolaniam, stratégie vedúce k osobnému i profesionálnemu rastu. 

• Žiaci sa majú zoznámiť s charakteristikou frekventovaných povolaní, s učebnými plánmi, profilujúcimi predmetmi a požiadavkami zvolených škôl na určité vedomosti a schopnosti uchádzačov. 

 Žiaci majú pochopiť súvislosti medzi požiadavkami na výkon vybraného povolania, svojimi reálnymi osobnými predpokladmi a schopnosťami a konkrétnymi možnosťami výberu vhodného povolania.

 • Žiaci si majú uvedomiť nutnosť na sebe pracovať bez ohľadu na už dosiahnuté vzdelanie.

Sebapoznanie

Žiaci sa majú naučiť realistickejšie hodnotiť svoje osobné zvláštnosti, predpoklady, možnosti i obmedzenia a pochopiť, ktoré faktory v procese sebapoznania ovplyvňujú. Uvedomiť si nutnosť sebapoznania pre správnu voľbu povolania.

 • potreba znalosti vlastných silných stránok, obmedzení a možností, význam rozvíjania realistického pohľadu na svoj študijný potenciál 

• význam sebapoznania pre správnu voľbu profesijnej orientácie 

• ako a podľa čoho môže žiak hodnotiť svoje výkony v škole a v záujmovej činnosti, kto mu môže pri sebahodnotení pomôcť 

• sebapoznanie ako zdroj posilovania sebadôvery pre budúcnosť 

• zodpovednosť za svoje štúdium, rozvíjanie umenia učiť sa.

Rozhodovanie 

Uvedomiť si svoju rolu v procese rozhodovania, zamyslieť sa nad faktormi, ktoré môžu rozhodovanie ovplyvňovať aj to, aké prekážky im v rozhodovaní môžu brániť, naučiť sa rozumne voliť z daných možností. 

• prechod zo základnej školy na školu strednú alebo do zamestnania ako významný životný krok, čo je nutné poznať pre správne rozhodnutie o tomto kroku 

• predpoklady správnej voľby, dôsledky výberu nevhodného profesného zamerania /stredná škola, zamestnanie/ 

• vplyv rôznych ľudí a zdrojov na naše rozhodovanie, kto a čo ma ovplyvňuje pri rozhodovaní 

• súvis záľub, záujmov a záujmová orientácia žiakov s voľbou profesného zamerania a ich význam pri rozhodovaní 

• správne rozhodnutie predpokladá poznať pomerne dobre sám seba a správne sa orientovať v dostupných informáciách 

• význam rozhovoru s rodičmi a učiteľmi o budúcom povolaní.

Adaptácia na životné zmeny

Žiaci si musia uvedomiť nevyhnutnosť životných zmien v živote, zamyslieť sa nad zmenami, s ktorými sa budú musieť po odchode zo základnej školy vyrovnať a poznať spôsoby ako sa na zmeny pripraviť ako ich zvládnuť.

 • prechod zo základnej školy na zvolenú strednú školu a do zamestnania ako významná zmena v živote dospievajúceho človeka 

• adaptácia na nové životné situácie ako dôležitá schopnosť, možnosť a nutnosť sa prispôsobiť životným zmenám 

• alternatívne voľby strednej školy a profesného zamerania ako prevencia nečakaných psychických zlyhaní z možného neúspechu pri prijímacom konaní 

• význam náhradného životného scenára ako prevencia psychického zlyhania, náhradné životné aktivity ako nádej na úspech 

• premeny v obsahu a nárokoch profesií, stále zvyšovanie požiadaviek na ich výkon 

• nevyhnutnosť celoživotného vzdelávania vo zvolenom odbore činnosti, význam adaptability človeka.