Informácie o kurze
Voľba profesijnej orientácie
Voľba profesijnej orientácie zahŕňa plánovanie životných krokov, stanovovanie si alternatívnych životných cieľov, efektívne dosahovanie zvolených cieľov a vyrovnávanie sa s osobným neúspechom.
Žiaci sa majú naučiť poznávať a realisticky hodnotiť svoje silné a slabé stránky, prednosti a osobné predpoklady, poznávať možnosti a obmedzenia vo vzťahu k vybraným povolaniam, stratégie vedúce k osobnému i profesionálnemu rastu.
• Žiaci sa majú zoznámiť s charakteristikou frekventovaných povolaní, s učebnými plánmi, profilujúcimi predmetmi a požiadavkami zvolených škôl na určité vedomosti a schopnosti uchádzačov.
• Žiaci majú pochopiť súvislosti medzi požiadavkami na výkon vybraného povolania, svojimi reálnymi osobnými predpokladmi a schopnosťami a konkrétnymi možnosťami výberu vhodného povolania.
• Žiaci si majú uvedomiť nutnosť na sebe pracovať bez ohľadu na už dosiahnuté vzdelanie.
Sebapoznanie
Žiaci sa majú naučiť realistickejšie hodnotiť svoje osobné zvláštnosti, predpoklady, možnosti i obmedzenia a pochopiť, ktoré faktory v procese sebapoznania ovplyvňujú. Uvedomiť si nutnosť sebapoznania pre správnu voľbu povolania.
• potreba znalosti vlastných silných stránok, obmedzení a možností, význam rozvíjania realistického pohľadu na svoj študijný potenciál
• význam sebapoznania pre správnu voľbu profesijnej orientácie
• ako a podľa čoho môže žiak hodnotiť svoje výkony v škole a v záujmovej činnosti, kto mu môže pri sebahodnotení pomôcť
• sebapoznanie ako zdroj posilovania sebadôvery pre budúcnosť
• zodpovednosť za svoje štúdium, rozvíjanie umenia učiť sa.
Rozhodovanie
Uvedomiť si svoju rolu v procese rozhodovania, zamyslieť sa nad faktormi, ktoré môžu rozhodovanie ovplyvňovať aj to, aké prekážky im v rozhodovaní môžu brániť, naučiť sa rozumne voliť z daných možností.
• prechod zo základnej školy na školu strednú alebo do zamestnania ako významný životný krok, čo je nutné poznať pre správne rozhodnutie o tomto kroku
• predpoklady správnej voľby, dôsledky výberu nevhodného profesného zamerania /stredná škola, zamestnanie/
• vplyv rôznych ľudí a zdrojov na naše rozhodovanie, kto a čo ma ovplyvňuje pri rozhodovaní
• súvis záľub, záujmov a záujmová orientácia žiakov s voľbou profesného zamerania a ich význam pri rozhodovaní
• správne rozhodnutie predpokladá poznať pomerne dobre sám seba a správne sa orientovať v dostupných informáciách
• význam rozhovoru s rodičmi a učiteľmi o budúcom povolaní.
Adaptácia na životné zmeny
Žiaci si musia uvedomiť nevyhnutnosť životných zmien v živote, zamyslieť sa nad zmenami, s ktorými sa budú musieť po odchode zo základnej školy vyrovnať a poznať spôsoby ako sa na zmeny pripraviť ako ich zvládnuť.
• prechod zo základnej školy na zvolenú strednú školu a do zamestnania ako významná zmena v živote dospievajúceho človeka
• adaptácia na nové životné situácie ako dôležitá schopnosť, možnosť a nutnosť sa prispôsobiť životným zmenám
• alternatívne voľby strednej školy a profesného zamerania ako prevencia nečakaných psychických zlyhaní z možného neúspechu pri prijímacom konaní
• význam náhradného životného scenára ako prevencia psychického zlyhania, náhradné životné aktivity ako nádej na úspech
• premeny v obsahu a nárokoch profesií, stále zvyšovanie požiadaviek na ich výkon
• nevyhnutnosť celoživotného vzdelávania vo zvolenom odbore činnosti, význam adaptability človeka.
- Učiteľ: Anna Veverková